zondag 10 februari 2013

Competenties en talenten bij onze deelnemers



Wat betekent het woord "competentie" volgens onze deelnemers?


Wat betekent het woord "talent" volgens onze deelnemers?

Hoe kunnen we het verschil tussen competentiedenken en talentgericht denken voorstellen?
Competentiedenken start vanuit een "norm" waar je aan moet voldoen. Als je prestatie de norm niet haalt, dan vertoon je een tekort. Dat tekort kan je opvangen door bijscholingen te volgen, jezelf harder in te spannen, iets te veranderen aan jezelf (omdat het "moet" om de norm te behalen).
Talentgericht denken vertrekt vanuit de prestatie die iemand levert op een bepaald domein en zoekt uit welke ruimte voor ontwikkeling iemand heeft en wat er nodig is om tot groei te komen. Dat kan bestaan uit het aanpassen van een takenpakket, het nadenken over hoe een omgeving aangepast kan worden of een omgeving zoeken die kan stimuleren om een talent nog meer in te zetten en verder te verfijnen.


Deelnemers voelen zich in hun talenten aangesproken als niets "moet", maar als ze de tijd vrij hebben om hem zelf in te vullen. Situaties die bandwerk of hersenloos werk vragen zijn niet uitdagend en kunnen soms ook tot onzekerheid leiden (waar ben ik mee bezig? heb ik dit wel goed gedaan, ben ik niet verstrooid geweest?). Situaties die je niet zelf in handen hebt zijn niet stimulerend om je talent te kunnen inzetten. Daartegenover staan situaties waarbij je zelf kan bepalen (zelfbepaling/autonomie!) wat en hoe je iets aanpakt.

Opgemerkt wordt dat er wel situaties zijn die ons uitdagen om eerst door de angst of onzekerheid te gaan, voordat we echt tot ons talent of onze competentie kunnen komen. De angst of onzekerheid weerhoudt ons er dan van om het beste uit onszelf naar boven te halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten